TRY : Cinta Seorang Junkie
Baru kejap tadi aku baca blog seorang kawan yang boleh aku anggap seorang abang yang menulis tentang hebatnya nilai sebuah cinta itu yang ditulis secara penuh berilmiah dan menimbulkan keinsafan. Aku pun cam terpanggil jugak untuk menulis tentang tema yang sama cuma berbeza situasinya sebab aku bukan ahli dan terlalu cetek pengetahuan aku kalau nak membicarakan cinta secara islamik. Jadi, kat blog serabut nih, aku nak review sebuah short /art film yang bertajuk TRY arahan Jonas Arkelund untuk sama-sama kita menyelami cinta dan harapan dari pandangan seorang ‘sampah’ masyarakat (junkie).

TRY hanyalah sebuah filem yang simple dan secara ringkasnya ia mengisahkan kehidupan seorang junkie bersama kekasihnya yang meneruskan kehidupan ini hanya dengan menagih dadah akibat kekangan hidup di sebuah kota metropolitan. Takde dialog, hanya semata-mata naratif dari watak utamanya, Linda yang menceritakan latarbelakang dirinya, kemelut hidup yang dihadapi untuk meneruskan hidup dan harapannya ke arah suatu penghidupan yang lebih baik (walaupun takde inisiatif yg dilakukan ke arah itu). Biarpun kehidupan yang mereka lalui nampak begitu jijik dan sungguh tidak bermoral ironinya sebagai manusia, harapan dan cita-cita yang murni masih ada dalam diri mereka untuk sebuah masa depan yang lebih baik biarpun kelihatan begitu samar-samar.

Frankly, bagi sesetengah orang mungkin takde apa yang menarik tentang filem ni.

Sebab apa aku suka filem ni..? first of all, aku suka melihat kehidupan kita yang pendek ni dari sudut yang berbeza. Aku tertarik pada gaya penceritaannya. Kalau selama ni kita hanya memandang jijik pada penagih dadah tapi filem ni menimbulkan kesan empathy dalam diri aku terhadap kehidupan seorang junkie. Bayangkan, kalau kita di tempat mereka, mampukah kita menangkis tabiat buruk dan rasa gian tu? Even bekas penagih pun, masih terpaksa bergantung pada dadah terkawal yang lebih sedap dipanggil ‘medication’ yang perlu diambil dalam sukatan tertentu walaupun dorang dah ‘clean’. Jadi, tentu korang dapat bayangkan betapa susahnya mengikis tabiat ketagihan ni. Kata orang, apa-apapun terletak pada kemahuan dan kesungguhan diri sendiri. “Sape suruh engkau tak nak berubah?” Tapi kalau korang pikir²kan balik, senang ke kita nak buang tabiat buruk kita sendiri? Tak kiralah samada kita ni yang jenis suka berhutang tanpa ada niat nak bayar balik, berbohong, menyakitkan hati orang dengan niat, kentut kuat² depan member dan berbagai² lagi tabiat buruk yg korang sendiri tau la… diri sendiri.

Membebel panjang² kang korang bosan lak… so, take some time to watch TRY dan aku pasti kita semua akan lebih menghargai hidup ini.



Short film berjudul TRY arahan Jonas Arkelund ni telah dijadikan video clip oleh band Smashing Pumpkins untuk lagu mereka yg berjudul ‘Try, Try, Try’. So, korang leh tengok kedua-dua version ni sebab ending nya berlainan…

0 Responses
Related Posts with Thumbnails
  • Tag Award

    Tag Award

    Who's this junkie?

    Lepak Chill


    ShoutMix chat widget

    Followers